2008-07-13

"Honken" till Frölunda

Inom en vecka tror jag att Frölunda har presenterat en ny målvakt, Johan Holmqvist, senast i Dallas.
Andra är lite mer spekulativa och lägger även in Ryssland i ekvationen. Ryssland ska alltid läggas till nu för tiden. Ryssland är undantaget. Ni vet när man har en regel som man tror att man kan, så kommer det ändå någon och påstår att man har fel med orden: "Det är ett undantag". Det undantaget är Ryssland.
NHL vekar i alla fall vara "out of the question".

Av: Jacob

11 kommentarer:

  1. En liten fågel säger att det kommer en kanadensare till Frölunda snart...

    SvaraRadera
  2. Små fåglar är sällan bra nyheter. Men vem vet? 80 % av världens hockeyspelare kommer ju från kanada så det är väl ingen dålig gissning.

    SvaraRadera
  3. Fågeln är faktiskt av den större sorten, men jag var lite packad när jag hörde det så jag kan ju lika gärna ha missuppfattat också.

    SvaraRadera
  4. Problemet med ditt antagande är att du baserar det på något som stått i Aftonbladet, till Gävle nyhetsbyrå har han sagt att det är Brynäs som gäller om han kommer till sverige, och han har varit i kontakt med Micke Sundlöv. Så det där är bara tomma rykten. Glöm inte att Brynäs fick en hel del pengar för att släppa Brendl, plus den man slipper betala ut i lön till honom, så man har råd att betala bra till Honken. Micke Sundlöv har sagt att det är omöjligt att se Honken i något annat lag än Brynäs i Elitserien.

    SvaraRadera
  5. Jag tror det är 50/50 mellan Frölunda och Brynäs (om man nu prompt enbart ska ha de två klubbarna med i beräkningen). Markström lär ju bli mindre nöjd med den värvningen i sådana fall. Betyder det att han kommer att lätta snabbare från Brynäs och vill klubben riskera det? Den som lever får se.

    Huruvida Micke Sundlöv säger att Honken inte kan spela någon annanstans än i Brynäs är ju inte oväntat, men om det hade varit så självskrivet så hade väl Honken själv dementerat ryktena eller framför allt; redan skrivit på för Brynäs?

    Imorgon hoppas jag att Frölunda presenterar Honken. Och samtidigt Riku Hahl och en back. Och jag sätter en röding på bet365 på SM-guld.

    SvaraRadera
  6. Det finns annat som väger in till fördel för Brynäs också, som att han bor redan i Gävle, den sociala situationen fungerar för både honom och hans familj helt enkelt. Det betyder mycket för honom. Sen är det ju så att just nu så finns inte ens elitserien med i hans bild egentligen tror jag, han har inte skrivit på för någon klubb ännu för han vill vara kvar i NHL. Blir det så att han inte får något där borta då ökar chanserna på elitserien och då skulle i alla fall jag bli förvånad om han skrev på för något annat lag än Brynäs. Det var samma diskussioner förra vändan han kom hem, tror det var Frölunda han var klar för då till och med i princip sades det, men han sa själv då när han väl bestämt sig för att stanna i Sverige att det var inget annat än Brynäs som gällde.
    Men vi får väl se, jag tippar på att han inte ens kommer hem till Sverige i år.
    Markström blir nog inte så besviken om han får vara andra målvakt bakom en sådan som Honken, där har han mycket att lära ifrån.

    SvaraRadera
  7. Jag tror att Markström kan bli grymt besviken. Först hypad i slutet av föregående säsong, "lovad" förstespaden och sedan degraderad när han har ett guldläge att slå igenom ordentligt i Elitserien. Nja, jag tror inte några tröstande ord om att han har en bra chans att få vara med att se och lära från en äldre spelare.

    Som alla andra vill han spela, helst varje match så klart. Att han är tonåring och därmed oregerlig i största allmänhet är en helt annan femma, men väl värd att ha i bakhuvudet.

    Man ska inte underskatta den sociala biten, men samtidigt har Honken tagit god tid på sig och säger själv att NHL är det ultimata. Med andra ord så borde det inte väga tyngst. Så, vad finns kvar? Om vinna ett SM-guld är en av sakerna, så tordes Frölunda ligga lite bättre till.

    Kommer bli intressant var han än tar vägen. Jag gillar Honken och vill/tror att han väljer Göteborg framför Gävle.

    SvaraRadera
  8. Jag förstår att du tänker så, att du hoppas att han kommer till Frölunda, hade jag varit i dina skor hade jag tänkt likadant. Men det funkar inte riktigt som du tänker, han har dels alltid till hört Brynäs, när han varit i Sverige, ända sedan tiden som junior, han har vunnit SM-guld med Brynäs, då med ett lag som inte skulle komma i närheten. Vad han tänker, är det bara han som vet, jag vet bara hur han har resonerat för och en sak han sa när han lämnade Brynäs för NHL senast var att han lovade att han skulle komma tillbaka till Brynäs när han var klar i NHL, sen får man tolka det hur man vill. Att det faktum att NHL är det ultimata skulle tala emot Brynäs om han väljer att komma till Sverige är ju bara löjligt, så tänker ju alla. Det är ju som att tro att om Bäckis skulle vända hem, att han skulle kunna tänka sig ett annat lag, skulle knappast hända, det finns faktiskt spelare som har klubbkänsla fortfarande, tro det eller ej. Vad Markström tycker och tänker tror jag Brynäs skiter i, ska man spela på elitnivå så måste man kunna hantera konkurrens, kan han inte hantera det, när han inte ens är 20 år och får konkurrens av någon klart mer erfaren, då måste han kunna hantera det, annars så är det bara att lägga ner karriären, besviken ska han bli, men det är en jäkla skillnad mot att ge upp. Se på Korhonen drog iväg mitt i säsongen förra gången Honken kom hem. Då visar man att man inte kan hantera att tävla om första spaden.
    Nog gissat, ingen av oss vet, jag tror inte ens han vet själv. Men skulle bli oerhört förvånad om han säljer sig och går till Frölunda, jag tror han vet själv hur mycket han skulle höja Brynäs och att det skulle kunna gå hur som helst. Det finns absolut inget som talar för att Frölunda ska bli svenska mästare heller direkt, bara för att det är en rikare klubb. Innan säsongen har börjat är allt bara gissningar, med rätt flyt i inledningen kan vad som helst hända, går det dock åt helvete i dom första tio mathcerna, då får man heta Frölunda eller Brynäs, då blir det inget SM-guld. Så är det bara.

    SvaraRadera
  9. Nej, det finns inget som säger att frölunda kan bli svenska mästare bara för att de är rika/rikare. Däremot så talar det mer för Frölunda än Brynäs som sm-vinnare i detta nu eftersom de har en bättre trupp (kanske inte så objektivt, men antagligen en ganska vanlig uppfattning).

    Jag hoppas att Ulf Dahlén kan vara ett triumfkort i spelet framöver. Honken har vacklat en gång och kanske kan Uffe vara det som gör att Honken väljer Gbg framför Gävle.

    SvaraRadera
  10. Och med "kan" i första meningen menar jag "ska" för att det ska bli rätt.

    Frågan som kvarstår än, Anonym, är trots allt; varför har inte skrivit på än för sin moderklubb som ligger honom varmt om hjärtat? För varje dag som går utan att Honken skriver på för Brynäs så ökar Frölundas chanser.

    SvaraRadera
  11. Nja, inte riktigt så, i morse läste jag här i en av lokal tidningarna en intervju med Honken och han hoppas helt enkelt på NHL fortfarande, därför har han inte skrivit på något. Sen berättade han att han även haft intresse från flera klubbar än Brynäs, men so väntat så ger han ingen indikation på vart han ska gå, men han sa att Brynäs var ett alternativ. Men det är även ryska klubbar som visat intresse berättade han också, vilket talar för att óm det inte blir NHL så blir det KHL istället. Så tyvärr tror jag ingen av oss kommer får ha honom i vårt favoritlag den här säsongen.
    Jag tror han aldrig har vacklat förr, utan det är snarare så att han hela tiden har velat spela i NHL, när det blev klart med att det blev lockout senast, då skrev han på dirket för Brynäs.
    Sen tror jag att Ulf Dahlén inte kan påverka lika mycket som alla kompisar här i Gävle, det är klart att deras vädjan slår högre än vad Ulf Dahléns gör, han hade honom som tränare i ett fåtal månader bara.
    Han är oerhört omtyckt här i Gävle och det drar nog en hel del också.
    Sen är ju Göteborg en härlig stad, så det skulle ju lika gärna kunna tala för Frölunda om man ska vara objektiv. Men vi får se helt enkelt.

    SvaraRadera