2008-07-16

Riku Hahl i Frölunda!

Då var det alltså klart med Riku Hahl till Frölunda. Två år skrev han tydligen på också på samma gång. Man kan ju inte mindre än buga och säga grattis till Frölunda som här får en riktigt bra spelare. Jag skulle kunna tänka mig att en och annan gråter stora tårar i trakterna runt Sundsvall samtidigt.

Frågan är hur svårt det blir att stoppa Frölunda nu. Nyförvärven de två senaste dagarna imponerar iaf på mig och det känns som att den nya transatlanten, Joe DiPenta, mycket väl kan göra lika stor succé i frölunda, som Ossi Väänänen gjorde i DIF förra året. Vi behöver lite mer hårdföra, men ärliga kolosser i elitserien.

Frågan är dock hur vargarna i Karlstad ska göra nu? Det känns fortfarande som de behöver få in nån spelare till för att kunna matcha Frölunda nu, särskilt om de får in Johan Holmqvist.

Av: Sudden

5 kommentarer:

  1. Riku Hahl är en fin värvning, men en fråga uppstår: vilka ska vara tredje- respektive fjärdecenter? Finns risk för "för många kockar".

    Ossi känndes som en bättre värvning än DiPenta. Transatlanter i Sverige lyckas sällan - men man vet aldrig.

    Hur som helst så seglar Frölunda stadigt uppåt i min tabell.

    SvaraRadera
  2. Riku kommer bli otroligt nyttig i Frölunda. Men som Jacob säger, det kan vara nån för mycket och nu är det upp till Ulf och Janne att ta vara på det materialet och maximera nyttan av den offensiva biten av truppen.

    Förra året jublade jag åt Holmqvist*2. Vi vet ju alla hur det gick, men visst känns det bra inför kommande säsong. Kul för Tomi med en till finne i laget också. Perkele sisu!

    SvaraRadera
  3. ,,Ja va ska man säga om FRÖLUNDA, gör dom en ny MALMÖ (Percy) ?? Köper ihop ett lag för SMGuld?? mitt tips är JA!, Tveklöst för det sportsliga dom senaste åren har ju inte varit dom bästa så låt PENGAR styra, då vinner man (HOPPAS FÖR FAN INTE DET!!!) Nä, det är tragisk i svensk hockey att det inte är en DRAFT så Unga spelare får chansen utan man tar hellre in nån föredetting från NHL (SKÄMS) Sen ska de va lönstyrt även i svensk hockey så det finns nån chans för ALLA lag i ES att vinna (ha gärna en ständ liga. Som det är nu kommer det ALLTID att vara dom 2:a STORa som regerar svensk hockey..vilket INTE gynnar oss, bara deras kassor. Vore kanon med ett avtal med t ex NHL om att låna spelare sins emellan..för att utveckla spelare..OCH hockeyn (NHL är inte bäst på allt)...tack o hej (Go Polar BEARS, Bråcke)

    SvaraRadera
  4. Är inte svensk hockey ganska så jämn ändå? Om nu Frölunda är en av de två stora, så har det inte gått så bra för de senaste två säsongerna? Trots att vi har "köpt" oss ett lag.

    Jag förstår inte den här jävla jantelagen ibland. Får inget lag vara lite bättre (tänk Hv71, LHC å FBK) eller lite rikare (tänk FBK o Frölunda)? Måste allt ske på lika villkor i svensk ishockey? Nej, inte nödvändigtvis. Och NHL's lönetak har ju inte gjort en fantastisk stor skillnad än så länge.

    Jag tänker då inte ha dåligt samvete för att jag har så länge jag kan minnas hejat på ett lag med en bra organisation som genererar pengar till laget. Hellre för mycket pengar än för lite.

    SvaraRadera
  5. Jag måste nog hålla med Mats i den här diskussionen faktiskt. Om DIF fick in en rysk oljemiljardär i hockeyn skulle jag kallt räkna med att han köpte sönder varenda jävla lag i Elitserien och skratta mig till sömns varenda kväll.

    Livet är inte alltid rättvist. Om vi ska införa någon form av planekonomi i Elitserien skulle det bli riktigt jävla dödstrist. Men däremot kan jag tänka mig ett form av draftsystem i likhet med det som finns i NHL för att ge de mindre klubbarna försprång till lovande talanger. Men då skulle vi behöva förändra svensk ishockey från grunden och skilja på junior-lag, allsvenska lag och elitserielag helt.

    De som regerar varierar alltid. Det är VÄLDIGT svårt att köpa ihop ett lag om inte det finns en bra hockeykultur i föreningen. Det var ju inte längesen dessa "giganter" i Frölunda kämpade för sin existens i likhet med DIF nu. Då valde de att satsa på den egna organisationen och hockeykulturen som fanns i staden och föreningen. Det ledde fram till att de sprutade fram talanger till hela Elitserien, också det i likhet med vad DIF försöker göra idag.

    Men som sagt. Om jag fick välja, hanka sig fram på juniorer eller köpa mjölka spelare för att vinna SM-guld från andra lag skulle jag ta det sistnämnda alla dagar i veckan. Det gäller alla klubbar jag håller på. DIF i hockeyn och fotbollen i Sverige, Blackburn(Snälla kan inte någon fet miljardär från USA komma och köpa upp dem snart) i England. Eller Blackhawks i NHL.

    Vad jag däremot är helt emot är att det satsas blodspengar i klubben, ex. Thaksin i Man City. Då skulle jag nog protestera vilt och sluta bry mig om laget i stort. Nån form av etik och moral måste finnas i klubben ändå.

    SvaraRadera