2008-10-19

Ett besynnerligt samtal

Cyklandes ganska snabbt nerför mot stan’, på väg till busstationen för avresa till Karlskoga i fredags fick jag ett intressant och besynnerligt samtal från Christian Högberg som jobbar på Säffle HC:s kansli. Samtalet gick ungefär så här:

Christian: Du hade mejlat mig om Trevors mejladress, men mitt svar måste ha fastnat tror jag.

Jag: Ja, just det, vi ville ju ha en lite intervju.

Christian: Han är ju här nu och börjar komma till rätta. Riktigt trevligt. Han ska ju vara en del med ungdomslagen och det har han redan kommit igång med. Häromdagen var han på badhuset med dem till exempel.

Jag: Där ser man.

Christian: Vi har varit inne i Karlstad på IKEA idag med honom och fixat lite möbler och så till lägenheten.

Jag: Jaja, men skulle han inte bo hos Raimo (materialare)?

Christian: Jo, men han är ju snickare så han håller på att renovera ett ställe mot att han får bo där. Hans flickvän skulle komma och hälsa på snart också.

[…]

Christian: Jo, jag visade ditt mejl för Henrik (A-lagstränare i Säffle HC och min gamla tränare från tiden i U16) också. Han kom ihåg dig väl, speciellt den där matchen (Jo, han hänvisade till ”den där matchen”) mot Färjestad.

Jag: Ja, det var väl min karriärs höjdpunkt. Kul att han kom ihåg… du får hälsa till honom.

[Jag blir här nästan tårögd över att Henke kom ihåg den matchen]

Christian: Det ska jag göra.

Jag: Jag har tänkt komma och kolla på någon match.

Christian: Ja, det vore kul om du skrev något om oss. Även om vi kommer att få det tufft i år. Du kan ju förresten skriva att vi söker spelare.

Jag: Ja, varför inte (Säffle HC söker spelare till sitt lag i division två).

Men ni har gjort om lite sedan jag slutade, jobbar mer underifrån va? För när jag spelade så sket ju klubben i stort sett i ungdomarna.

Christian: Ja, vi satsar mycket bredare nu. Vi har ju bland annat fått Sigge till hockeygymnasiet och så och så jobbar Erik Koskela med ungdomsverksamheten så den biten ser riktigt bra ut.

Jag: Det såg jag, riktigt kul…

[…]

Och så här fortsätter det en stund. Ett ganska långt utbytande av artigheter. När vi la på insåg jag att väldigt mycket av min fritid går åt till hockey. Bra det.

Av: Jacob

4 kommentarer:

  1. Oh, så genuint! Ishockey är livet.

    Och grymt fränt att de minns din match, Jacob!

    SvaraRadera
  2. vill inte öringa din match på något sätt Jacob men säger det inte en del om hur stora framgågar Säffle HC har södat genom åren?

    Dock så visar samtalet tydligt på hur hokey ändå förbrödrar

    SvaraRadera
  3. "Christian: Ja, det vore kul om du skrev något om oss. Även om vi kommer att få det tufft i år. Du kan ju förresten skriva att vi söker spelare."

    Det märks ju klart och tydligt att dina mål ekar genom Säffles historia och att de, på omvägar, ber dej göra come back. Det är bara till att snöra på dej rören, trycka i dej ett par ryssfemmor och börja harva igen!

    SvaraRadera
  4. Linus: Nej, det gör det inte. Även om SHC inte direkt skördat några framgångar heller. Henke, som kom ihåg matchen har inte tränat lag i Säffle sedan jag slutade. Så det är nog därför jag finns kvar i minnet.

    Kan passa på att berätta att Säffle fick stryk i premiären men att Säffles #21 minsann gjorde mål, dock inget assist. Hehe.

    SvaraRadera