2009-01-20

The Grand Declaration!

För ett par dar sen utlovade jag en stor nyhet på bloggen. Nu är timmen slagen för att göra det. Nyheten handlar om mig, Sudden, och om Linus hembygd, Hammarö.

Det ter sig nämligen så att jag, Sudden, kommer att göra ishockeydebut i vinter i Hammarö Ishall, vilket är Linus hembygd. Jomen, som Oldsberg skulle ha sagt. Jag har blivit värvad till Ikea Örebros ishockeylag som varje vinter försöker att spela skjortan av Ikea Linköping och Ikea Karlstad. För tillfället är väldigt lite spikat. Men klart är att det kommer att bli match i Karlstad, och att jag kommer att leda Ikea Örebro till viktoria över våra konkurrerande varuhus.

Ikea Örebro har dock ett svagt facit. Förra året åkte man på tokpisk mot båda de andra varuhusen och till det här året har flera tongivande spelare slutat. Nu följer en intervju med huvudpersonen i nyheten. Jag återkommer med plats, tider för matcher och eventuellt autografskrivande när eventet närmar sig. Simma lugnt!

Interfvju med Hufvudpersonen i fråhga

Du har knappt stått på ett par skridskor sedan 10 år tillbaka. Hur kan det här vara en bra idé?
-Ja du. Det vet jag inte. Men som gammal bandyspelare vet man ju att skridskoåkningen sitter i blodet som en kall öl i bastun. Det är som att cykla, fast lättare. Jag tvivlar inte en sekund på att jag kommer att bli en av de dominanta lirarna i truppen.

Men Bandy och ishockey är väl inte samma sak?
-Nej, det har du förstås rätt i. Men ryktena säger att Ikea Karlstads lag till största del består av halvtidsarbetande bolticspelare. Det öppnar ju upp för en bandyspelare av rang, som mig, också.

Hur många är ni egentligen i Ikea Örebro?
-För tillfället kan vi nog skrapa ihop en hel femma med någorlunda skridskoskickliga spelare i alla fall. Vårt ess i den så kallade rockärmen är dock vår keeper som har spelat J-18hockey i Järfälla HC en gång i tiden. Jag räknar kallt med att han räddar oss i alla matcher.

Hur ser du på din roll i laget?
-Det är en mycket bra fråga. Under förra vintern stod jag utanför laget när turneringen gick av stapeln i Motala. Då gick det rent ut sagt åt helvete i alla matcher. Därför ser jag mig själv nästan som en frälsare. Jag tror och hoppas på att folk kommer att kalla vår bedrigt "Miraklet i Hammarö" där jag får smeknamnet Jesus efter matcherna. Jag tror att jag kommer att axla rollen som center i förstafemman där ordet ”fri roll” kommer in från fotbollen, dvs att jag gör precis hur fan jag vill. Jag kommer väl också få uppgiften att skjuta hårt, men utanför i Power Play à la Kennholt då ryktet om min fruktade högerbössa redan har nått Ikea Örebro.

Medspelarna?
-De kommer nog att suga rakt upp och ner. Jag räknar inte med någon hjälp från medspelarna i matcherna om man bortser från vår målvakt. De gjorde bort sig förra året och kommer att göra det igen i år. Den enda som jag fullt ut litar på är min kollega Linus Ahonen, mest tack vare det finska ishockeyefternamnet. Jag har egentligen ingen aning om hur han är på isen. Men han är djurgårdare och från 08-området, nåt måste han ju kunna bidra med. Det bör tilläggas att vår målvakt är stolt djurgårdare också.

Motståndarna då?
-Jag kan helt ärligt säga att jag inte vet någonting alls om motståndarna. Klyschan, så länge vi spelar vårt spel och ger allt går det nog vägen ändå kommer nog fram här. Jag sitter i intervjuande stund och filar på några ”smarta drag” att göra där ute på isen.

Vad är målet med denna ishockeysatsning vid 25 års ålder?
-Det stora målet är att gå in mellan Linkan och Anger i Djurgårdens förstafemma lagom till slutspelet i elitserien redan i år. Jag har redan börjat gå till gym och det är ju allmänt känt att hockeyspelare är dåligt tränade. Därför ser jag inte min nuvarande formsom något problem. Problemet blir snarare att uppmärksamma DIF på min debut. Men någon scout hänger väl alltid i Hammarö ishall och spanar.

Några avslutande ord?
-Nej, det har jag inte. Jag låter spelet på isen tala för mig. Men jag räknar kallt med att bloggens utsände i Karlstad kommer och rapporterar live från eventet. Särskilt eftersom min ishockeydebut görs i samma hall där Linus en gång tog sina första stapplande skär med grillorna.

Av: Sudden

6 kommentarer:

  1. Fucking A. I'll be there.
    Hammarö kan för övrigt bli min hembygd inom en snar framtid...

    SvaraRadera
  2. Ojojoj, är det dags att införskaffa villa i den trygga förorten?

    SvaraRadera
  3. Ingen villa tyvärr. Men det kan likväl bli aktuellt med en flytt till Ö:a.

    SvaraRadera
  4. Hammarö ishall,,,, ojojojojoj, tänk att få snöra på sig rören där igen, Det viktigaste är att när du kliver in i hallen så tar du ett djupt andetag och känner hur lukten av mögel och hockeysvett får dig att känna dig starkare än någonsin. Sen måste du besöka kaffeterian, ingen inflation där. Dock serverar de av okänd anledning Gevalia.

    Faktafel i artikeln dock, jag lärde mig att åka skridskor på Lillvalla. En uterink när jag väl kom in i hallen i sexårsåldern var jag mer eller mindre redan fullärd.

    SvaraRadera
  5. Jag ber om ursäkt. Jag antog att det var i Hammarö ishall alla hammaröbor lärde sig åka skridskor. :P

    Gevalia i Värmland.. det rimmar riktigt illa..

    SvaraRadera
  6. Fränt! Jag har varit i Hammarö ishall. Trevlig sak med något logeliknande bygge i ena hörnet. Jag tror också du kommer bli en gigant. Det känns så liksom.

    (Jag vill förtydliga att jag inte har spelat, utan var istället åskådare när jättesmå barn tacklades ganska så friskt.)

    SvaraRadera