2008-06-06

Bloggkollektivets intervjuserie: Magnus Nyström gör absolut inte Brysselsteget

Magnus gör absolut inte Brysselsteget som Jonas Björkman brukar göra.

Först ut i vår intervjuserie om uttrycket "På tennis" är han som trodde att han var för sen med att svara, Expressens hockeyreporter och krönikör - Magnus Nyström.


Kan man egentligen ta något "på tennis"?
– Nja, jag håller med, det låter lite fånigt. Men alla fattar vad man menar. Därför används det nog.

Har du använt uttrycket i fråga i din roll som journalist?
– Kollade faktiskt i arkivet. Hittade det ett par gånger i ett par tusen artiklar. Så det är inget jag använder ofta. Och något jag helst undviker. Just för att det är ett märkligt uttryck.

Hur kommer det sig att inte fotbollsspelare tar bollen på tennis?
– De tar ner bollen med fötterna. Har alltså inget "verktyg" i händerna. Som hockeyklubba eller tennisracket.

Vilket uttryck borde användas istället?
– Vet faktiskt inte. På volley kanske.

Till sist: vad skulle du vilja ta på tennis?
– En tennisboll, såklart. En avgörande boll i en match mot en polare hemma i Eskilstuna. Pang, bara.
– Men sen gör jag absolut inte Brysselsteget, en gest om möjligt ännu sämre än uttrycket "ta på tennis".

Fotnot: Nyström har en blogg, den läser ni här.

1 kommentar:

  1. Härligt med svar!

    Och skönt att Magnus inte tycker om uttrycket "på tennis". Att utrota "på tennis" och tjäna ihop pengar till ismaskinen i Scandinavium är mina mål i livet.

    SvaraRadera