2008-06-09

Jacob synar Färjestads trupp 08/09 – Del II: Forwards

I fyra omgångar kommer jag att resonera och analysera Färjestads trupp. Idag:
Del I: Backarna
Del II: Forwards
Del III: Målvakt(er)
Del IV: Truppen som helhet – hur långt kan det räcka?


Forwardsuppsättning säsongen 08/09
8 – Eero Somervuori
21 – Jörgen Jönsson
19 – Peter Nordström

37 – Lee Goren
51 – Rickard Wallin
xx – Nyförvärv som bör vara jävligt bra/xx – Sacha Treille som finns på tryout

22 – Per Åslund
20 – Anders Bastiansen
85 – Mikael Johansson

12 – Marius Holtet
11 – Jesper Mattsson
27 – Emil Kåberg/23 – Martin Johansson

Jag vet egentligen inte vad jag tycker om Färjestads forwardsuppsättning.
Mer frågor än uppropstecken om man säger så:
* Orkar ”Jögga” hålla ihop en förstakedja en hel säsong och inte bara i slutspelet?
* Hur bra är Holtet?
* Hur bra är Bastiansen?
* Vem blir Runkens sista värvning – en bra och etablerad forward till skulle ju värvas är det sagt?
* Kommer Tjock-Micke att lyfta sig ytterligare ett snäpp eller har han nått sin kapacitet (alltså göra en Bäcker och inom ett par år spela i Frölunda och bara göra mål när man möter FBK)?
* Kommer Nordströms kropp att hålla?

Som jag ser det så måste i stort sett alla som spelade i FBK förra året göra en bättre säsong i år. Möjligtvis Micke undantaget. Som Eero till exempel, han måste spela som han gjorde mot Frölunda i slutspelet – varje match. Dessutom tror jag att både Bastiansen och Goren måste ta nästa steg i sin utveckling för att de ska kunna vara med och lyfta laget.

In/Ut
Goren/Pirnes
Bastiansen/Brunnström
Holtet/Matte "vuxengodis" Johansson
Nyförvärv/Söderström
(Räknar inte Tuppen)

Blir det sista nyförvärvet bra så är det kanske inte helt tokigt ändå, även om det inte hade varit fel att ha kvar både Pirnes och Brunnström. Jag stänger dock inte dörren för den senare. Han har ju blivit sjukt hypad och jag har svårt att se att han gör den succé som han förväntas. Och jag har för mig att han en "hemlängtansklausul". Det märks väl.

5 kommentarer:

  1. Förstakedjan är onekligen ett frågetecken. Samtidigt har jag svårt att se 19 o 21 i någon annan kedja än i första och tillsammans.

    Tror definitivt att Tjock-Micke kommer att leverera den här säsongen också. Och det är nästan elakt att jämföra Tjock-Micke med Bäcker...

    Goren-Wallin-Micke J vore en skön och livsfarlig kombination. Men allt är väl avhängigt det sista nyförvärvet. Fransosen ger jag inte mycket för (och det utan att ha sett honom en sekund så klart).

    SvaraRadera
  2. Sista året för någon slags jönssonliga blir i år och den kommer att bestå av jöregn med massa olika spelare hela tiden. Hoppas också på Wallin och Goren det kan bli riktigt bra. Bstiansen luktar söderström lång väg och det är ju ingen hit, var ska den sopan spela nästa år föresten?

    Det franska undret är ju en riktig högoddsare, Färjestad är ju kända för att hitta dolda videotalanger som floppar så jag gissar på att han är lite bättre än Pat Mcload men betydligt sämre än Marc Pedersen. Alltså helt värdelös.

    Det som behövs mest är ju att Ahonen flyttar hit eller än bättre en riktigt bra målvakt

    SvaraRadera
  3. Färjestad verkar ha lite problem med generationsväxlingen. Jörgen har ju visat i några säsonger nu att han inte håller för spel i förstalinen under en längre tid. Det kommer väl göra att han går på sparlåga i grundserien nästa säsong också, för att kanske? blomma ut i slutspelet.

    Den sista forwarden blir livsviktig för FBK om de ska vara med och slåss om serieseger/smguld. Som det ser ut nu tycker jag att de flesta ersättarna är en eller flera klasser sämre än de spelare som har flugit ut bland forwardsen.

    Men som vanligt lär ni väl slåss om topp4 i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Såg precis att den gamla hjälten Reinhardt Divis har blivit klar för FBK. Nu har ni ett sämre målvaktspar än förra året.. grattis får man väl säga, hur gick det till?

    Det ska bli spännande att se om Gustavsson är mogen nog att axla förstaspaden på riktigt. Divis lär väl inte göra någon glad om han får den..

    SvaraRadera
  5. Sudden: Målvaktsfrågan återkommer jag till.
    Men att Jönsson i ett par säsonger visat att han inte håller klass. Förra säsongen, 07/08, var han skadad.
    Innan dess tycker jag nog inte att han har varit så kass som det debatten gjort gällande.
    Men ja, ytterst tveksamt om han håller som förstacenter ytterligare en säsong.

    SvaraRadera