2008-06-03

Jacob synar Färjestads trupp 08/09 – Del I: Backarna

I fyra omgångar kommer jag att resonera och analysera Färjestads trupp. Idag:
Del I: Backarna
Del II: Forwards
Del III: Målvakt(er)
Del IV: Truppen som helhet – hur långt kan det räcka?


Backuppsättning Färjestad 08/09
15 – Dominik Granak
42 – Arto Laatikainen

24 – Jonas Frögren
25 – Thomas Rhodin

6 – Jonas Holös
xx – Martin Sevc

18 – Jens Skålberg
3 – Johan Motin

Rögle gick, helt onödigt, upp till elitserien och där gick FBK miste om årets värvning – Kenny Jönsson. Men trots detta måste jag säga att det ser förhållandevis bra ut på backsidan. Slängde ihop fyra backpar för att visa på bredden – Skålberg tror jag inte får mycket istid. Holös har jag dålig koll på och det är möjligt att en revanschsugen Motin kan ta hans plats bland de tre första backparen.

FBK har alltså blivit av med Laakos och Lintner (gjorde i stort sett bara två bra månader, sedan gjorde han ingen glad), dessutom ska Mattsson börja spela forward igen – något som känns betryggande för defensiven.

Det enda som egentligen känns tråkigt är att Mattias ”Kolan” Karlsson inte blev kvar i klubben längre, men vem vet, det kanske skiter sig i Ottawa så att han dyker upp när januarifönstret öppnar. Dessutom har inte ryktena om Janne Niskala dött ut riktigt än, det är en värvning som inte hamnar långt från Kenny-klass.

Den största frågan kommer att vara om nyförvärven på backsida kommer att kunna leverera offensivt, speciellt då i power play. För som vi alla vet så kommer ju ”Totto” inte börja spela hockey förrän slutspelet har dragit igång.

3 kommentarer:

  1. Motin spelar i Bofors innan november, Dom måste få in en back till av riktigt hög kvalitet

    SvaraRadera
  2. Som jag har förstått det är det bara en målis och en forward som är prio.
    Men det vore tjänstefel om man inte är med i matchen om Niskala - men det är nog den enda back som man kämpar för...

    SvaraRadera
  3. Ett helt nytt (för i år i alla fall) backpar som Sevc och norrbaggen skulle vara kul att se.

    Motin kommer blomma ut a la Kolan framåt slutspelet. Det sätter jag mina sista slantar på.

    SvaraRadera