2008-07-29

Alla dessa utlänningar!

Djurgården värvade David Schneider och därmed försvann chanserna för att det skulle finnas ett helsvenskt lag kommande säsong i Elitserien. Något som får folk här och där att sucka. Larvigt säger jag. För visst fan kvittar det om det är finnar, ryssar eller polacker som spelar. I alla fall så länge det spelas bra och underhållande hockey.

Färjestad har elva importer om man räknar fransosen som är i Karlstad på tryout-kontrakt. Och det gnälls det över. För varje nyförvärv som inte varit en svensk spelare så kommer kommentarerna:
”Okej nyförvärv, men jag hade hellre sett en svensk spelare”
”Färjestad blir en flyktingförläggning”
”Inte en jävla finne till”

Hur låter det då när klockan står på 19.52 i en avgörande SM-final och Österrikaren räddar, pucken studsar ut till finnen som snabbt spelar upp till kanadensare som styr den vidare till en tjeck som sätter pucken i nätet. 3-2 till Färjestad och SM-guldet är klart med en sekund kvar av matchen. Flyktingförläggning my ass.


På något sätt hänger det här ihop med hur man ser på ishockey. Om man älskar sporten mer än laget eller laget mer än sporten. Om man var tvungen att välja; utrota sporten ishockey eller utrota ”sin” klubb.
Jag hade sörjt mitt lag, men jag skulle samtidigt glädjas långt mycket mer åt att ishockeyn – sporten jag älskar – fanns kvar.

Detta hänger i sin tur ihop med huruvida det spelar någon roll vilka lag man möter. Hv71, Frölunda, Rögle, ryska eller kanske till och med danska lag.
* Hellre en bra match mot Rögle än en dålig mot Hv71?
* Hellre en bra match mot ett ryskt lag en dålig mot ett svensk?
Jag väljer alltid bra matcher, om jag nu hade vetat på förhand, men självklart gillar jag också att se bra matcher mot motstånd som ses som stora rivaler.
* Hur länge har till exempel Hv71 och Färjestad varit rivaler?
* Hur kommer det sig att inte längre Djurgården inte längre ses som FBK:s största rival?
Enkelt, rivaler skapas i kontexten laget befinner sig i.
Slåss man om SM-guld år efter år hittar du dina rivaler i tabelltoppen. Slåss du för din överlevnad i Elitserien? Ja, då hittar du dina rivaler i botten eller till och med i Allsvenskan.
Svenska lag skulle utan tvekan kunna skaffa sig ryska, finska, danska eller norska rivaler om det behövdes. Rivaler som skulle locka extra publik till arenorna. Kanske inte första säsongen lagen möts, men sen…

Utveckling är viktig överallt. Ishockey är inget undantag.
Men ibland kan det vara bra att tänka på att utveckling också kan vara att ta ett steg tillbaka.

Av: Jacob

6 kommentarer:

  1. Amen brother! Visst är det som du säger. Enda nackdelen, och den är ganska så tuff om man inte löser den, och det är var de svenska junisarna ska ta vägen. De bästa plockas upp, men övriga pöbeln kan få det svettigare och i värsta fall lägga av.

    Äh, de får lira i de lägre divisionerna. Fram för hockey i bästa möjliga kvalité oavsett nationalitet!

    SvaraRadera
  2. Håller med att junisarna är ett problem och där måste någonting göras.
    Om det är speciella juniorserier, typ junis-khl eller något annat vet jag inte.
    Men det är kul när "egna" produkter kommer fram och det vore synd att tappa det helt och hållet.

    SvaraRadera
  3. junisarna är inget problem. Vi i Sverige har verkligen en fascinerande övertro på våra juniorer. Är de inte tillräckligt bra får de väl för fan klara sig med att spela i en sämre division eller ett sämre lag i samma division, svårare än så är det inte.

    Om sporten snarare förgylls med utländska spelare kanske fler ungdomar ser charmen med det och väljer att testa på den istället för att utöva en annan sport. Det går att vända och vrida på allt. Men att utlänningar på något sätt skulle kväva svenska talanger är något jag aldrig kommer att gå med på.. :P

    SvaraRadera
  4. Nej, det tror jag inte heller. Men jag tror att vi måste utbilda våra junisar bättre för att de ska hålla en hög nivå tidigare...

    SvaraRadera
  5. utlänningar i ES är inget problem, finnar i FBK däremot....

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera