2008-07-29

Genomgång av DIFs trupp

Nu när DIFs trupp är helt klar är det dags för en genomgång av densamma. till skillnad från Jacob skriver jag om alla delar i ett inlägg, eftersom hela truppen är spikad och klar. Ja just det, det har jag redan skrivit, spikad och klar alltså.

Målvakter:
Stefan Ridderwall, Gustav Wesslau [NY], Mark In Da Park

Ut:
Daniel Larsson

Ja, jag skulle väl ljuga om jag påstod att de skrämmer skiten ur varje anfallare i Elitserien. De gör väl snarare det motsatta. Men samtidigt skulle jag ha sagt exakt samma sak inför förra säsongen och vi vet ju alla hur den slutade. Jag tror och hoppas på att Riddarn får ta förstaspaden ganska omgående. Jag antar att tränarna kommer spela Wesslau ganska mycket i början också som de gjorde med Larsson/Riddarn förra året, för att till slut välja en som ska stå när det börjar dra ihop sig. Riddarn imponerade förra säsongen under de matcher han fick stå. Han såg säker ut och jag hoppas verkligen han är redo för att stå i elitserien till fullo redan nu. Men det är helt klart ett stort jävla frågetecken. Wesslau är jag väldigt tveksam till. Jag hade hellre sett en back-up som haft mer rutin. Men efter att ha läst lite omdömen och "frågat runt" om honom verkar det som att de flesta tycker att killen har potential, men inte riktigt kommit upp till den hittills under karriären. Nu är han hemma i Stockholm och kommer kanske bli en såkallad "late-bloomer" i Elitserien, även om han fortfarande är väldigt ung för att vara målvakt.

jag ger målvakterna 2 kokta korvar av 5 möjliga då alla tre är oprövade kort på elitserienivå, men alla har visat potential att bli något riktigt bra i framtiden.

Försvararna:
David Schneider [NY], David Printz, Ronnie Pettersson, Alexander Deilert [NY från J20], Marcus Ragnarsson [NY], Oscar Eklund, Niklas Andersson [NY], Timmy Pettersson, Edvin Frylén

Ut:
Thomas Johansson, Jiri Marusak, Dennis Persson, Ossi Väänänen

Jag kan inte påstå att jag är extremt nöjd med det jag ser i backlinjen. Men jag är inte särskilt besviken heller. Backlinjen ser ut att hålla en någorlunda bra elitserieklass såhär på papper. Jag hade gärna sett att DIF hade dumpat Frylén till den här säsongen, men han har ju ett fint kontrakt som sätter stopp för det. Marusak och Johansson gjorde ingen glad förra säsongen, Persson lyckades inte att blomma ut i DIF, där sörjer jag inte särskilt mycket. Självklart är det dock tungt att tappa elitseriens bästa defensiva back i Väänänen. Men i år ska Ronnie vara skadefri från starten av säsongen och vem kan bättre ersätta den bästa defensiva backen, om inte den näst bästa?

Det ska bli väldigt kul att se Ragnarsson i DIFtröjan igen. Han är en gammal hjälte som gärna få komma och varva ner hos oss nu när han har tröttnat på den finfina ligan Allsvenskan. Men man får väl sätta upp ett frågetecken på honom då han inte har spelat på en hög nivå på ett tag. Niklas Andersson vet jag inte om jag är särskilt nöjd med heller. Jag antar att DIF har scoutat grabben ett tag och har stora förhoppningar på honom, men jag tycker nog att vi lika gärna hade kunnat ta upp en junior till i A-laget. Eklund är riktigt jävla vass och kommer förhoppningsvis växa med mer speltid i år. Deilert blev ju draftad och allt och kommer garanterat vilja visa sina framtida arbetsgivare i Calgary vad han går för. Därför tycker jag att vi lika gärna hade kunnat plocka upp t ex Alexander Urbom bara för sakens skull, istället för att värva Andersson.

Men som sagt. På det hela taget är jag ganska nöjd med backlinjen, den är kanske inte bättre än förra säsongens upplaga, men den är inte sämre heller. Det ska bli kul att se Schneider framför allt. Efter en natts betänketid är jag lite mer positiv till den värvningen, särskilt när man ser hur de andra marginal-lagen i elitserien värvar, SSK undantaget. Det blir 3 av 5 kokta korvar för backlinjen, med lite mild senap på i och med värvningen av Schneider.

Anfallarna:
Kristofer Ottosson, Robin Figren [NY], Dick Axelsson, Nichlas Falk, Niklas Anger, Michael Holmqvist [NY], Jimmie Ölvestad, Christian Eklund, Andreas Engqvist, Fredrik Bremberg, Tim Eriksson [NY], Carl Gustafsson, Henrik Eriksson [NY från J20], Jacob Josefsson [NY från J20], Nichlas Danielsson

Ut:
Patric Hörnqvist, Per Bäcker, Johan Ryno

På det hela är jag riktigt nöjd med anfallarna i laget. Självklart blir det tungt att tappa Bengan, men han var inte alls lika dominant förra året som han var säsongen innan, mycket tack vare att resten av laget kunde producera poäng, samtidigt som han och Linkan fick extremt mycket hårdare uppvaktning än säsong 06/07. Vad kan vi säga om nyförvärven. Det ska bli kul att se Figren i DIFtröjan. Han kommer hem för att visa NHL vad han kan och kommer förhoppningsvis vara en spelare i en 1a eller 2aline. Ölvestad och Fimpen kommer att åka skiten ur motståndarna precis som vanligt samtidigt som att de kommer att få avlastning av Henrik Eriksson, ny från juniorlaget. Han var riktigt bra under förra säsongen och är ett styck powerforward som inte går av för hackor. Samtidigt ska det bli kul att följa supertalangen Jacob Josefsson i A-laget, även om jag tror att han inte kommer att få särskilt mycket speltid redan i år.

Min nya favorit, Carl Gustafsson kommer säkerligen att få spela lite mer i år. Han är extremt rolig att se på isen då han är 2 huvud kortare än de flesta andra, men viker sig inte en tum ändå. Holmqvist kommer förhoppningsvis kunna spela riktigt bra hockey igen när han inte blir mentalt misshandlad av tränarna eller av alla Glennar i Götlaborg, men får väl ändå sägas ha väldigt mycket att bevisa, framför allt för sig själv. Otto och Falken måste visa att de fortfarande vill spela ishockey, framför allt Nichlas då det förmodligen blir hans sista säsong i DIF. Linkan tvivlar jag inte en sekund på, även om resten av hockeysverige verkar tycka att det ska vara dödsstraff på att fyllesova en bil.

Jag ger anfallarna 3½ korvar av 5 möjliga då det är en väldigt bra mix av gammalt och ungt i truppen. Återväxten på juniorsidan lovar gott inför framtiden och säsongen som kommer. Jag hoppas att Dick hittar tillbaka till formen han hade innan jul förra säsongen också. Då ska det nog kunna bli ett slutspel i år igen.

Sammantaget då? Jag ger nog hela truppen 2 korvar av 5. Även om truppen, med DIFs ögon sett är skapligt bra och kan stå pall mot det mesta en bra dag är målvakterna oprövade och backarna lite sisådär. Framför allt ser jag inte en överdrivet stor förbättring, om ens någon från förra säsongen. Om man till exempel kikar in på SSK, en av DIFs konkurrenter i slutspelsstriden har de förbättrat sin trupp avsevärt.

Som djurgårdare vill man alltid att laget ska utmana om det åtråvärda SM-guldet, vilket inte kommer att hända den här säsongen, inte på långa vägar sorgligt nog.

Av: Sudden

4 kommentarer:

  1. Uh, ganska hårt att bara ge truppen 2 av 5 korvar. Jag tycker nog det är tre och det utan att ha några kunskaper om junisarna, de andra räcker gott för att skrapa ihop till den sista och tredje kokta.

    Jag tror på Wesslau och Holmqvist, (tyvärr?) plus att det ska bli kul att se Ragnarsson igen i Elitserien.

    SvaraRadera
  2. Nja, 2/5 är nog bra. DIF har ju ändå tappat Bäcker. Hoho.

    SvaraRadera
  3. Precis, förlusten av Bäcker tar hårt på hela laget. :/

    Nej, men i mina korvar är 5 korvar SMguld-lag på pappret. och det är dif långt ifrån. Ett trekorvarslag ska ju utmana om titels i så fall och det lär inte DIF mäkta med redan i år..

    SvaraRadera
  4. Wesslau är helt slut som artist och kommer inte köra ngt större väsen av sig i år, bara att hålla tummarna för ridderwall(litet erkännade så gillade jag tots allt farsgubben lite) eller morahora. största förlusten kanse i hela ES är Ossi,en ny ossi hittar man bara inte, truppen i sin helhet är kanske två korvar men dif har dom senaste åren visat tt laget fungerar på en betydligt högre nivå än truppen, kan nog gå hyfsat. Sen är det ju jävligt skönt att Bäcker en gång för alla har sålt turnebussen.

    SvaraRadera