2008-07-18

Fröunda anno 2008/2009

Då var det dags att försöka summera Frölundas trupp, detta trots att Honkens underskrift inte sitter på pappret än och att det antagligen ska in en back till innan alla är nöjda och glada.

Målvakter:

Honken och Ari. Det är ett målvaktspar som inte går av för hackor direkt. Ari behöver bli lite mera jämn, men efter att ha fått rota sig lite i laget så tror jag att det inte kommer vara några bekymmer. Honken är ju Honken och många håller honom som en av Sveriges bästa målvakter, vilket givetvis inte är obefogat, men samtidigt är det kanske ingen demonmålvakt vi har att göra med. Äh, vem försöker jag lura. Jag sitter ju och jublar redan nu! Men utan Honken då? Nja, då bör det komma nån skaplig till våren i alla fall annars blir det i tuffaste laget.

Backar:

Här har vi nyförvärv i DiPenta (vilket kommer att generera otroligt mycket dåliga göteborgsvitsar med koppling till Volvo Penta) och Oscar Hedman. Båda två är intressanta på olika sätt. DiPenta för att han är totalt okänd för de allra flesta och att han kommer närmast från spel i NHL med små rinkar. Det sistnämnda är onekligen ett problem för många och jag hade känt mig lugnare om det inte vore att grabben sitter på ett artistkontrakt. Anpassningen till små rinkar är obefintlig och det kan bli smått oroligt fram till juluppehållet eller hur lång tid han behöver för att anpassa sitt spel. Fördelen är hans, om man får tro experterna, dvs vi, defensiv och rykte om att spela tryggt och säkert. Inget vi har varit bortskämda de senaste säsongerna. Är det nu slut på idiotpassningar? Man kan ju alltid hoppas.

Om det faller ut väl så är det ett utmärkt ersättning för finnen med världens coolaste namn, Antti–Jussi. I likhet med den gode finnen verkar inte heller DiPenta dra sig för att markera och stå upp (kanske de töntigaste klyschorna efter ”på tennis”) när det som mest behövs. Hedman är intressant då han är ung, tung och… ja, säkert något mera bra. Det känns bra helt enkelt. Om jag inte är ute och cyklar, så har han en bror som inte drar sig för att veva på lite när tillfälle ges. Med lite tur är det genetiskt? Med en hel del tur har vi en ny Ronnie Sundin i honom som börjar se bra trött ut nu för tiden. Läge att stämpla ut efter denna säsong Ronnie?

Två som behöver ta sig i kragen är Holmqvist och Söderholm. Den förste ska inse att han inte ska glida runt med en stor kropp och vanföreställningen om att han är redan duktig och att det löser sig nog. Det gör det inte. Den andre ska höja sin lägsta nivå och ta steget till att bli Frölundas viktigaste back. Skjut mera, du har ju det i dig Toni.

Unge Erik Karlsson hoppas jag så otroligt mycket på (skriv på kontraktet nu, oavsett avtalslängd). Frågan är hur han ska användas i årets trupp. Det finns i alla fall en potential att bli en äckligt bra offensiv back och det vore väl trevligt om man såg tydliga tecken på det redan i år. Men inte vill Karlsson bara lira lite powerplay? Jag hoppas att han får spela mera, varför inte med DiPenta eller Sundin? Kombinationen av gammal seg gubbe med fin defensiv, tillsammans med Eriks kvicka fötter, härliga spelförståelse och oväntade passningar skulle vara kul att se i skarpt läge. Kära tränare, våga använd Erik Karlsson. Det kommer att löna sig.

Forwards:

Nyförvärven Riku Hahl, Andreas Karlsson och Patric Blomdahl förstärker Frölundas offensiv från redan bra till brutalt bra. Det ska bli riktigt kul att se hur Dahlén och Karlsson sätter ihop kedjorna. Oavsett hur, så kommer Frölundas första kedja att bli elitseriens bästa. Hamen! Med det här spelarmaterialet så kan man mixtra och byta hejvilt i kedjorna, ja om man vill det är annan femma, men möjligheterna finns onekligen.

Varför inte Blomdahl – NordqvistPettersson tillsammans och man får en kedja som jobbar stenhårt och kommer få motståndarlaget att halta in i båset efter varje byte. Säkerligen inte den mest poängproducerande kedjan, men det kan första och andra sköta mer eller mindre själva. I och med att truppen ser ut som den gör, så kommer flera att få lite eller väldigt lite speltid. Joakim Andersson och Mikael Johansson ligger väl inte skitbra till direkt, även om Johansson tog för sig mera mot slutet av säsongen. Vi kan ju också hoppas att Eller inte glöms bort och stoppas i malpåsen. Alldeles för mycket talang för att inte nyttja honom, plus att han bemästrar flera olika roller om så krävs. Jag kan däremot inte förstå alla som snckar om att han gjorde succé under VM i Kanada. Förvisso såg jag bara matchen mot Ryssland, men grabben var ju rädd på isen? Och så har vi ju Kahnberg då. Hey Sonny, skärp dig och börja leverera annars får du finna dig att spela fjärdekedja ett tag.


Så, vad kan egentligen skita sig denna säsong? Tja, här är mitt stalltips: Byt inte tränare vid en eventuell tidig motgång. Klart slut. Men vi vet ju alla att i slutändan, så står och faller Frölunda med en spelare. Tomi Kallio, jag älskar dig. Ge karl’n ett C på bröstet nu och finalen, för där ska vi bara vara i år, blir en trevlig upplevelse.

Goooooooo Indians!

Av: Mats

2 kommentarer:

  1. Jag tror att ett C på Kallio kan innebära för mycket ansvar och påverka hans spel. Men jag kommer inte på något annat namn- niklas, men han ska inte lira många säsonger till.

    SvaraRadera
  2. Jag tror precis tvärtom. Jag tror Kallio kan lyfta en nivå till med ett C på bröstet. Han, och klubben, är medvetna om vilket jättelass han drar redan nu och då "officiellt" visa upp det för övriga tror jag gynnar en spelare som Kallio.

    Utan att ha tillbringat en sekund i deras omklädningsrum så tror jag att de andra lyssnar när Tomi talar. Och han gillar läget då. Precis som han gillar tajta, intensiva och viktiga matcher där mycket står på spel.

    De två A:na (huh?) är också lite lurigt. Andersson och Fabricius/Kahnberg. Oavsett vilket, så är det profiler inom laget som är välkända för den stora massan.

    SvaraRadera