2008-07-28

En jänkare i DIF

"Och vem fan är detta" var min första tanke när jag kom hem från jobbet idag och såg att David Schneider är klar för DIF. Den tanken ligger väl kvar lite, men efter att ha läst hans CV och tidigare äventyr på europeiska rinkar börjar jag övertyga mig själv om att det här kan bli riktigt bra, riktigt jävla bra.

Förra säsongen spenderade Schneider i Tampa Bays farmarlag i AHL och där rosade han väl inte marknaden direkt. Det som ger mig hopp är att han gick riktigt bra i Finland och var en av de dominanta backarna i HPK när de var som bäst för några år sen. Med andra ord är han inte en transatlant som "måste bevisa" att han kan lira på stora rinkar. Han vet vad som väntar och lär komma bra förberedd för att lira hockey på svenska i höst.

Sen är han ganska småväxt. Det väger in väldigt mycket i mitt positiva omdöme måste jag ändå säga. Han mäter in på 175 cm vilket får sägas vara i minsta laget för en hockeyspelare i stort, och en back framför allt. Men jag har alltid gillat småväxta hockeyspelare. De verkar alltid vilja så mycket mer på planen. Jag antar att det är deras mindervärdeskomplex som gör det. Men det är så jävla förbannat skönt att se dem. Två av mina absolut största favoriter som har spelat på en hockeyrink är Janne Viktorsson i DIF som visade alla vad en riktig järnkamin är, både genom sitt agerande på isen(fråga Oleg Belov) och att han var klubben trogen genom hela sin karriär på svensk mark. Min andra favorit är från NHL och heter Don't mess with Tie Domi. Ja, han heter faktiskt "Don't mess with" före Tie. En beskrivning av honom känns väl ganska överflödig, men om någon inte vet vem han är kan ni bara att knappra in hans namn på youtube så får in en utförlig presentation där.

Men för att komma tillbaka till huvudämnet. Schneider lär tillföra välbehövlig offensivlusta i backlinjen och förhoppningsvis stänka in ett par baljor i Powerplay. De flesta verkar haka upp sig på att DIF hade en helsvensk trupp fram tills nu. Men jag bryr mig inte ett skit. Det är skönt att få in lite frisk fläkt från utlandet. Schneider har garanterat mycket att lära ut till Deilert och Eklund i DIFs backlinje och förhoppningsvis visar han att jänkare visst kan lira hockey i Sverige då vi har sett mer floppar än flippar från andra sidan atlanten på senare år.

Welcome to Sweden David! som de flesta brukar skriva lite lagom skitnödigt till de utländska spelarna när de är klara för ens klubb.

Av: Sudden

5 kommentarer:

  1. Små spelare är ruskigt underskattade, håller verkligen med dig om att det finns något speciellt med dem.

    Dock föredrar jag småväxta forwards före backar alla dagar i veckan. Om en back är liten och kass så är den just bara liten och kass. Är en back stor och kass kan han i alla fall vara i vägen.

    Tänk er en 170 cm Laakos liksom.

    SvaraRadera
  2. Fegt att ta en nordamerikan som har spelat på små rinkar förut.

    SvaraRadera
  3. Stora rinkar menar du eller Mats?

    SvaraRadera
  4. Ja, kanske det ja, men man kan väl ändra sig (för att parafrasera en bra reklam).

    SvaraRadera
  5. Ja, det är lite konstigt ändå. Det är ju ganska många lag som har mer resurser än dif som vill ha en offensiv back. Antingen har DIF scoutat marknaden jävligt bra, eller så var ingen annan intresserad av honom. Om det är fall nr2 som gäller måste det ju finnas någon hake med spelaren.. :/

    jacob, du har rätt i att små forwards är att föredra. Jag hoppas att Carl "168" Gustafsson får mer speltid i DIF i år. Han visade under sina matcher förra året att han mer än väl klarade av att trycka till motståndarna. Nu ett år senare och några kilo tyngre kan det bara bli succé känns det som.. :P

    mats, ja det är fuskigt att han har lirat på små rinkar innan.. :S

    SvaraRadera