2008-07-28

"Den perfekta hockeykorven"

Korv, detta kulinariskt fulländande stycke mat. Korven jag syftar till är inte någon fancy tysk sort.
Nej, det är en hederlig svensk varmkorv som bäst serveras i bröd, stark senap och under en periodpaus i en hockeymatch.

Vi har tidigare skrivit om korv här i bloggen. Framförallt för att för att korven är ett hockeykulturellt arv vi måste värna om. Med detta som bakgrund så är det fantastiskt att se att det finns ett elitserielag som tar ett litet större ansvar i just korvfrågan. Sportklubben i Södertälje - SSK. På lagets hemsida kan man nämligen hitta något fantastiskt – korvligan. Förra säsongen vann Petri Pakaslahti denna liga som verkar vara intern så det bara är SSK-spelare representerade i den.


Petri Pakaslahti fick 52 korvar. Vad det nu innebär? Och det vill jag ju veta - och ni också antar jag - och därför ställde jag helt enkelt frågan till SSK. Jag fick svar. Ett gammalt svar, men ändå ett fantastiskt svar.

Så här sa nämligen Tommy Nordin, 2005 till tidningen Hockey:
"Det där med korvarna har blivit en kul grej på hemsidan. Det började med jag skrev en krönika om "den perfekta hockeykorven". Efter det började vi betygsätta korvarna på alla arenor vi besökte för att sedan också använda korvarna som betyg för matchens tre bästa SSK-spelare. Vi blev till och med kontaktade av en korvleverantör som ville vidareutveckla "korvkonceptet" och ta fram någon typ av souvenir eller liknande."

Det var ett bättre svar än jag någonsin kunnat ana. Det började alltså med en krönika om "den perfekta hockeykorven". Stort.

Fortsättning om SSK och korvarna kan mycket väl komma att fortsätta.

Länk: Förra säsongens korvliga

Av: Jacob

1 kommentar:

  1. Jag utgår från att man kan ta korven på tennis?

    SvaraRadera