2008-07-19

Köpelag eller året är 1989

Frölunda har värvat stort i år. Något som får avundsjuka hockeysupportrar till valfritt lag att utbrista: "Köpelag".
Köpelag, tänker jag. Känns inte det uttrycket väldigt -90? Jag tänker direkt på MIF (numera med prefixet Redhawks) när jag hör det. Orättvist kanske, men om vi rotar lite i arkiven (här och här) kan man hitta följande text på Malmös egen hemsida om säsongen 88/89:
"Malmö IF chockar Hockeysverige och värvar åtta landslagsmässiga spelare, däribland Sveriges då bästa målvakt - Pekka Lindmark. Hockeyfebern rasar som värst (bäst!)."

Nyförvärven till MIF den säsongen bestod av:
Peter "Pekka" Lindmark, Mats Lusth, Bo Svanberg (Färjestad), Matti Pauna (Björklöven), Johan Sälle, Håkan Åhlund (Örebro), Carl-Erik Larsson, Peter Imhäuser (Leksand), Anders Svensson (Rögle), Tommy Mörth (Djurgården).

Nyförvärven fortsätter (till exempel så ansluter: Daniel Rydmark*, Peter Sundström, Roger Hansson och Mats Näslund), om även inte i samma utsträckning, även kommande tre säsonger och det hela kröns med klubbens första SM-guld säsongen 91/92. Då KANSKE man kunde snacka köpelag. Men nu. Nej, kamma er och inse fakta att hockeyn och dess spelare är en enda stor marknad.
Tråkigt i vissa avseenden kanske med det har trots allt medfört att vi fått sett en hel del spännande spelare i svensk hockey.

Likt Bloggkollektivet jobbar för att avskaffa uttrycket "På tennis" så tycker jag nu att vi avskaffar uttrycket "köpelag".
Vilka är med mig?

Av: Jacob

*Jag är förevigt tacksam MIF för att ni tog hand om den dryga jäveln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar