2008-07-14

Tre frågor till Sudden: "Hockeysverige måste få ut den vita dildon ur röven"

Du blev rekryterad av Bloggkollektivet - var det svårt att tacka ja?
– Ja, det får man väl säga. Jag tycker att många hockeybloggar är väldigt tråkiga och "strama" att läsa, hockeyfans i sig är väl det kan man säga. Det saknas mycket humor, självironi och framför allt en rolig och öppen dialog i hockeysverige. Jag skulle säga att den genomsnittlige hockeyintresserade i Sverige i första hand är supporter av sitt eget lag, och i andra hand hockeyintresserad. Det leder till att mycket skit kastas mellan olika lag, spelare och nya idéer inom hockeyn.
– Som ett exempel kan jag ju nämna attityden till diskussionerna om en ny nordisk hockeyliga där supportrar till lag som FBK och Frölunda gärna är för en sådan lösning, eftersom klubbarna är det, och andra "hockeytyckare" är tvärt emot idén. Samma sak med en stängd liga där framför allt Leksands-fans är extremt emot lösningen trots att det i mångt och mycket skulle innebära att de kunde få respass rakt upp i högstadivisionen där de förtjänar att vara. Men tillbaka till huvudfrågan. Efter hårda förhandlingar om sign-onbonus och inläggsfrekvens kunde jag och min agent till slut vara nöjda med lösningen som innebär stor frihet i vad jag kan skriva om. Jag anser också att Djurgårdsfansen i hockeyn ofta är osynliga i bloggvärlden och att laget på det sättet tappar lite fokus i alla diskussioner. Sen är det ju alltid kul att vara djurgårdare och få ut sina åsikter på nätet eftersom 99 procent av resten av Sverige verkligen hatar oss. Jag ser fram emot en massa hätska diskussioner med Linus strax efter säsongsstart när DIF har tagit ett stabilt grepp om serien.
– För er som undrar om bonusen landade den till slut på två liter Cuba Cola som min agent har rätten till 25 procent av. Inte illa pinkat alls. Jag grämer mig lite över att vi inte tryckte hårdare på mjölet dock.

Du är från Småland och håller på Djurgården, förklara.
– Bra uppfostran är väl det enkla svaret. Jag kommer från HV-land då jag är uppvuxen i Nässjötrakterna som i sin tur ligger fyra mil från Bonde/präst-staden Jönköping. Men som tur var fick min styvfar in mig på rätt spår i val om favoritlag redan i blöjåldern när han väldigt gärna påtryckte att DIF var Sverige eftersom de hade blåa tröjor i matcherna vi såg. Han glömde dock att nämna att de flesta andra lagen, om inte alla var från Sverige också.
– Sen är det så att det finns väldigt många i Småland som inte håller på HV71 eller något av de andra småländska lagen då hockeyn inte har varit särskilt stor i landskapet. Till exempel var det väldigt få som faktiskt visste om att HV71 ens var från Jönköping innan de vann guldet 95. Men då ökade också lagets popularitet med sisådär 600-700 procent och alla blev hockeygalningar på köpet. Det tog förståss hårt på oss djurgårdare som var storfavoriter till guldet och åkte ut mot bönderna från Jerusalem med 3-0 i matcher i kvarten. Förbannade Bosse Ahl är väl min kommentar till det. Det är snarare bandyn som alltid har dragit folk till arenorna då vi har lag som Vetlanda, Nässjö och Tranås som alltid har varit i eller nära spel i Allsvenskan, även om de två sistnämnda är långt ifrån spel i högsta serien nuförtiden.
– Men jag började faktiskt lira hockey som ung i Kulans Hockeyskola i nässjö i samma veva som Riddarn gjorde debut i Boro under deras storhetstid i början av nittitalet. Men det blev snabbt en bandyspelare av mig sen också. Vi var faktiskt en ganska bra årskull vi 83or, även om inte jag var en av stjärnorna. Bland annat spelade jag med Patrik Gustavsson som numera huserar i Vetlanda och landslaget, samt Daniel Andersson som efter en sejour i Ryssland är tillbaka i Villa Lidköping om jag inte minns helt fel. Ja, jag är Djurgårdare på grund av bra uppfostran som sagt.

Vad kommer du att bidra med till hockeyhockeyhockey.se?
– Bra fråga. Jag vet inte faktiskt. Förhoppningsvis lite läsvärda texter om Djurgården och kanske några gamla anektdoter om hur det var att stå i buren i Löfbergs Lila Arena under slutspelen i början av 2000-talet.
– Annars har jag väl gjort mig känd, framför allt på hockeymagasinet, som killen som alltid klagar på alla och älskar att reta upp HV- och Leksandssupportrar. Den senaste kommentaren jag fick var, "du gnäller mer än min 90åriga farmor" och det stämmer nog rätt bra. Men om alla i hockeysverige fick ut den vita dildon ur röven och släppte sin skitnödighet skulle de säkert kunna uppskatta gnäll med humorn i ögonvrån också.
– Sen måste jag, enligt avtalet, skriva en väldigt kritisk krönika om DIF innan säsongsstart och öka besökareantalet med 100 procent också. Så jag antar att jag kommer att bidra med att fler besöker bloggen i slutändan, hur jag nu ska lyckas med det.

Av: Jacob

3 kommentarer:

  1. Efter att ha läst rubriken till inlägget, så vet jag att det här kommer bli en bra säsong bloggmässigt. Riktigt bra... Väl mött!

    Sudden: Har jurgårn några träningsmatcher i närheten av Örebro?

    SvaraRadera
  2. De lirar i Motala 14 augusti. inte jättenära men inte så långt bort heller. De möter LHC så det är inte så mycket att se heller..

    SvaraRadera
  3. Nu när du så stolt berättat om ditt hockeybloggande (och Cuba Colan) för mig får du räkna med att granskas under lupp min käre vän. Du går ut hårt med att dra ett helt nytt och fräscht bonde/präst-skämt om Jkpg, det lovar gott!

    När du har tittat färdigt på Houkkofilmerna samt slagit in lite fler öppna dörrar ska det bli spännande att se om du har något att tillföra debatten ;)

    SvaraRadera