2008-07-23

Bloggen avslöjar: "Vi avslöjar inget"

Det här inlägget skulle inte bli så här. Egentligen. Men det resulterade i en intervju och det känns ju meningslöst att frågorna och svaren skulle ligga och skräpa i inkorgen.

Hur som helst. Det ploppar upp hockeybloggar, vissa bra vissa dåliga. De senare vill jag inte nämna eftersom jag inte vill skicka trafik dit. Men ganska många bloggar som kommer verkar ha en sak gemensamt, alla vill skriva rubriken ”Bloggen avslöjar”.
På ett sätt känns det som att alla vill vara som Johan, killen som står bakom mrmadhawk.blogg.se (nu räknar jag inte bloggar kopplade till tidningar eller liknande).
Men det verkar som att folk sätter likhetstecken mellan skriva ner ett rykte och att faktiskt ha ett avslöjande – att bekräfta ett ryktet.

Det märks att Johan lägger ner mycket tid på sin blogg och därför ville jag ställa några frågor om just det. Kanske med förhoppningen om att få andra att förstå hur tidskrävande det kan vara.

Är bloggen ditt jobb?
– Njae, inte riktigt än. Annonsörerna är tänkta att gå in med start i samband med när serierna drar igång. Så nej, inte riktigt riktigt än.

Hur mycket tid lägger du på bloggen?
– En vanlig arbetsdag framför datorn. Framförallt handlar det om att ha koll på mailboxen och vara redo att ringa rätt folk när man får nys om saker.

Vet att du inte kan avslöja källor - men hur har du blivit så ”tjenis” med sportchefter och spelar runt om i Sverige?
– Jag kör mitt race, jag ljuger aldrig. Strävar alltid efter att vara först. Gillar inte refererade nyheter.

Vad tycker du om hockeybloggsklimatet egentligen? Vilka bloggar är värda att följa enligt dig?
– Lasses blogg i Luleå är bra, Savonen/Ekström i Skellefteå, sen är där någon SSK-kille som är rätt okej, annars är Robban Pettersson på hockeysverige.se grym. Han säger alltid vad han tycker. I jämförelse med honom är jag lite feg, eller kanske smartare som håller mig bättre vän med läsarna...
– Jag tycker ärligt talat det är kul att det ploppar upp bloggar. Problemet kan bli att det är många som vill släppa exklusiva saker och försöker bli länkade överallt. Det saboterar såklart för oss seriösa. För en som inte vet, på vilken blogg ska han klicka och hur vet han att det är rätt?
– Men överlag tycker jag faktiskt att det är kul med bloggarna så folk får skriva av sig litegrann.
– Det gäller att försöka skapa sitt eget, sitt unika, även om det såklart blir svårare och svårare för varje ny sida som startas upp.

***

Just det sista som Johan säger tror jag verkligen stämmer. Det gäller att hitta sin egen grej.

Johans grej är att avslöja och han har dessutom bättre koll på Malmö än någon annan skulle jag tro. Bland annat.

Vår grej är att vara roliga – Sveriges roligaste hockeyblogg som vi själva säger. Eller med andra ord som Mats uttryckte det i en msn-konversation:
”Vi häcklar hellre en avdankad NHL-spelare i Sverige än spekulerar i vilket lag han kommer hamna i”

Vad är din grej?

Av: Jacob

3 kommentarer:

  1. Tsss... Nu rodnar jag...

    SvaraRadera
  2. Efter svaren tennis-enkäten måste jag nog säga att Johan svarar bäst på seriösa frågor. och det med råge. Vi får komma ihåg det om vi ska kontakta honom i framtiden igen! :D

    Diskussionsfråga: vad tycker vi om bloggar som intervjuar andra i hopp om en länk i deras blogg? :)

    SvaraRadera
  3. Vi har inget skrivet i policyn om just det.

    Men personligen tycker jag att det är lite larvigt om man intervjuar i syftet att få en länk och inte i syftet att få intressanta svar.

    Jag skulle aldrig publicera svar jag tycker är kassa bara för att få en länk.

    SvaraRadera