2008-07-22

Elitserien på TV

Dagens ickenyhet kanske, men jag kör ändå. Jag orkade aldrig sätta mig in i TV4:s köp av Canal+ och började därför fundera på om det skulle påverka tv-sändningarna av hockeyn. Och istället på att leta reda på artiklar där förklaringen finns så ställde jag lite frågor direkt till Canal+.

Kommer TV4 att börja sända ishockey?
– Elitserien i ishockey kommer inte att påverkas av att TV4 nu är ägare till Canal Plus. Allt kommer i nuläget fortsätta precis som vanligt. Förberedelserna för hösten är redan igång som vanligt, svarar Jim Östlund, Sport Planer på Canal+.

Hur kommer att säsongskortet att se ut kommande säsong, kommer det finnas möjlighet att köpa ett säsongskort kopplat till ett specifikt lag?
– Vad gäller säsongskortet är jag fel person att svara. Antagligen kommer även det se ut som vanligt, svara Jim.

Jim vidarebefordrade frågan till ”rätt” person, vi får se om denne återkommer med ett svar. I sånna fall kommer det såklart upp på bloggen – om det är av intresse såklart.

EDIT

Slängde iväg en fråga till till Jim och fick ett snabbt svar:

Om jag vill veta varför TV4:s köp inte påverkar tv-sändningarna - vem ska jag fråga då? Någon hos er eller något hos TV4?
– De frågorna ställer många. I dagsläget är det omöjligt att säga, eftersom hela affären fortfarande synas av konkurrensverket. Efter att det är klart är det nog TV4 som vet bäst om vad deras planer är. Men, jag tror att TV4 och vår ledning på Canal Plus kommer att klargöra affärsstrategier internt i sensommar/höst.
– Man kan ju anta att TV4 köpt Canal Plus för att ha en stark premium kanal. Om man då urholkar värdet, genom att släppa tunga rättigheter till gratis-tv, så minskar ju Canal Plus abbonenter. Vilket i sin tur nog gör det hela till en minusaffär.

Av: Jacob

4 kommentarer:

  1. Så sent som igår satt jag och våndades över kostnaderna för att se samtliga Frölundas matcher i vinter. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och beställa det där förbannade säsongskortet den här säsongen också.

    SvaraRadera
  2. Enligt anonyma uppgifter till mig går det att se de flesta matcherna gratis på nätet, med en oväntat bra bild och ljud.

    Men då jag själv inte sysslar med sådant kan jag inte säga hur man gör, eller hur lagligt det är för den delen..

    SvaraRadera
  3. Jo, jag har också hört talas om det. Men det känns inte helt pålitligt och den sidan jag har hört talas om visar långt från alla matcher.

    SvaraRadera
  4. Jag som blir student nu och knappt har tv-uttag i rummet måste ju tänja på lagen.
    Gratismatcherna visar 1 eller 2 matcher per speldag. Om mitt lag inte sänds så får jag köpa den på canalplus.se eller lyssna på radio.


    Google: "p2p forum" - klicka "Jag har tur"

    SvaraRadera